|
||||||||
|
Dee Jay Mark Armstrong wou oorspronkelijk maar drie verzamelalbums uitbrengen in de ‘Atomicat Records’-serie “Whip Masters Instrumentals” rond instrumentale oldies uit de jaren ’50 en ’60. Maar het succes van deze drie cd’s deed de labelmanager bellen naar Mark Armstrong om bij hem aan te dringen op nog enkele extra cd’s voor deze succesvolle serie. ‘Volume 4’ hebben we nog maar heel recent op deze pagina’s gerecenseerd en daarna is nu ook al ‘Volume 5’ in onze bus gedropt voor het neerpennen van een evaluatie, deze dus. Ook op de vijfde cd in deze reeks is de overgrote meerderheid van de nummers ongekend bij de meer ervaren muziekliefhebbers die zich in het verleden al eens in de geschiedenis van de instrumentale muziek hebben verdiept. Obscure tracks van voornamelijk minder gekende vertolkers volgen elkaar ook op deze vijfde verzamelaar op. De enige gekende namen die ons opvielen zijn die van zydeco-koning Clifton Chenier die het nummer “The Big Wheel” brengt en van Link Wray die hier samen met zijn begeleidingsgroep ‘The Wraymen’ het nummer “Slinky” speelt. Beide tracks hebben we dan ter kennismaking maar aan deze recensie toegevoegd op audiovideo’s. Maar de meeste instrumentaaltjes zijn ook voor ons leuke nieuwe verrassingen, zoals het door ‘The Satellites’ gespeelde “Ali-Baba”, het suggestieve “Penetration” door ‘The Pyramids’, “Ad Lib” van ‘The Galaxies’, het in bluegrass-stijl gebrachte fiddle-deuntje “Aungalala” van Tex Carman of ‘The Tarantulas’ die het nummer “Tarantula” spelen. Verder krijgen we hier ook nog een hele serie gitaarrocknummers in de stijl die we later hebben leren kennen via groepen als ‘The Telstars’ of ‘The Shadows’. Op het hoesje van deze plaat schrijft de samensteller: ‘the indescribable joy of hearing these tunes will rejuvenate your soul. You are required to play loud and often these pulsating and scorching tunes will shake up the neighborhood”. Dat zal dan toch vooral moeten veroorzaakt worden door het heel luide afspelen van de cd op de stereoinstallatie want van deze muziek zelf zijn wij niet echt bang geworden. (valsam)
|